Kindergebaren-app genomineerd voor Dutch App Award

De Kindergebaren-app van de NSDSK is genomineerd voor een Dutch App Award in de categorie Maatschappelijke Impact. De Dutch App Awards is een jaarlijks terugkerend evenement, waarin een deskundige jury op zoek gaat naar de allerbeste apps van Nederlandse bodem.

De Dutch App Awards werden uitgereikt tijdens het Appril Festival op 18 april 2019. Dit tweedaagse festival staat in het teken van Mobile Business, App Development en New Technology. De Dutch App Awards zijn in het leven geroepen om de allerbeste app-ontwikkelingsteams en hun werk in de schijnwerpers te zetten.

Een maand lang was het voor bedrijven en ontwikkelaars mogelijk om hun apps op te geven voor de wedstrijd. In de categorie Maatschappelijke Impact was de Kindergebaren-app één van de genomineerden.

Kindergebaren-app

Met de Kindergebaren-app kunnen zowel dove als horende kinderen spelenderwijs gebaren leren. In de app zijn 200 gebaren, gemaakt door en voor kinderen, samengebracht. De app bevat gebarenfilmpjes die zijn gemaakt door achttien dove, slechthorende en horende kinderen in de leeftijd van 5 tot 11 jaar. Ook horende broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes kunnen de app gebruiken. Zo kunnen dove, slechthorende en horende kinderen met elkaar communiceren. De gebaren zijn ingedeeld in de categorieën: dieren, ik en mijn omgeving, leuk, seizoenen en emoties. Ook zit er een quiz in de app waarmee de kinderen hun gebarenkennis kunnen testen.

Het team achter de Kindergebaren-app bestaat uit onderzoekers en medewerkers van de NSDSK, Bas van der Wilk (zelf vader van een doof kind) van New-impuls Media, de kinderen die meewerkten aan de app en Berengroep (de organisatie achter o.a. Doof.nl en het magazine Gezond Gehoor).

Flinke klus

De twee andere genomineerden in de categorie Maatschappelijke Impact waren SkinVision – een app waarmee je zelf vlekjes op je huid kunt analyseren, zodat je weet of je naar de dokter of dermatoloog moet – en NoFoodWasted, een anti-voedselverspillingsapp waarmee je kunt zien welke producten in de supermarkt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en dus in de aanbieding zijn.

Volgens de juryvoorzitter van de Dutch App Awards, Michel van den Berg (ING Innovation), was het een flinke klus om alle verschillende apps te beoordelen: ‘We hebben niet alleen gelet op de werking van de apps, maar kijken ook naar het team erachter, hoe designprincipes worden toegepast en natuurlijk welk probleem de app oplost.’

De app SkinVision ontving uiteindelijk de felbegeerde award, maar we zijn toch ontzettend trots dat we tot de top 3 van beste Nederlandse apps in de categorie Maatschappelijke Impact behoren!

Meer informatie over de Kindergebaren-app vind je op de website van de NSDSK