Privacyverklaring

Privacy- en cookieverklaring Berengroep

Deze privacy- en cookieverklaring is voor het laatst gewijzigd op: 29 mei 2020

Deze privacy- en cookieverklaring is van toepassing op de verschillende onderdelen van Berengroep, te weten:

 

 

Berengroep B.V. (hierna: Berengroep) vindt het belangrijk dat er zorgvuldig met gegevens wordt omgegaan. Wij houden ons dan ook aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 Dit betekent dat wij: 

      • Onze doeleinden duidelijk vastleggen voordat wij jouw persoonlijke gegevens verwerken, via deze privacy- en cookieverklaring.
      • Zo min mogelijk persoonlijke gegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden.
      • Expliciet toestemming vragen voor de verwerking van jouw persoonlijke gegevens, mocht toestemming verplicht zijn.
      • Benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om jouw persoonlijke gegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken.
      • Jouw rechten respecteren, zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van jouw bij ons verwerkte persoonsgegevens.

Verwerking persoonsgegevens
In deze privacy- en cookieverklaring leggen we uit wat we bij de bovengenoemde diensten en webpagina’s van Berengroep doen met persoonsgegevens. Door gebruik te maken van onze producten of diensten, verkrijgen wij verschillende soorten persoonsgegevens van jou. Per dienst wordt aangegeven welke gegevens wij nodig hebben, hoe lang we de gegevens bewaren, met welk doel dit gebeurt en op basis van welke grondslag. Indien je vragen hebt of wilt weten wat we precies van je bijhouden, neem dan contact op met Berengroep via de gegevens onderaan deze verklaring.

Over Berengroep
Berengroep maakt communicatie toegankelijk. Met durf, daadkracht en bezieling bedenken wij nieuwe plannen én brengen ze in de praktijk. Met de focus op toegankelijke media, telecommunicatie en tolkvoorziening. Zo dragen wij bij aan een samenleving die toegankelijk(er) is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking.

 


 

Doof.nl

Doof.nl is onze website met nieuws en betrouwbare informatie over gehoorverlies en hoorproblemen in de ruimste zin van het woord. De site voorziet lezers dagelijks van nieuws en betrouwbare informatie over uiteenlopende (maatschappelijke) ontwikkelingen die voor de doelgroep interessant zijn. Behalve nieuws en informatie, biedt de site een platform voor ervaringsverhalen, columns en blogs.

Digitale nieuwsbrief Doof.nl
De nieuwsbrief van Doof.nl wordt iedere twee weken verstuurd naar personen die hebben aangegeven de nieuwsbrief te willen ontvangen. Aanmelden kan uitsluitend via de website www.doof.nl. Om de nieuwsbrief te kunnen versturen is een e-mailadres nodig en je kunt indien gewenst ook je naam toevoegen. 

De e-mailadressen worden bewaard in een onlinedatabase op een externe server en uitsluitend gebruikt voor het verspreiden van de nieuwsbrief. Het verzenden van de nieuwsbrief gebeurt via het programma van het Franse bedrijf Sendinblue. Afmelden kan via een link in de e-mailing, via mail (redactie@doof.nl) of telefonisch.

Tot je je afmeldt voor de nieuwsbrief of wanneer Doof.nl ophoudt te bestaan, worden je gegevens bewaard. Bij afmelden worden je gegevens automatisch verwijderd. Als Doof.nl ophoudt te bestaan, zullen alle gegevens in de database vernietigd worden.

Verzamelen gegevens door anderen
Het komt voor dat anderen via Doof.nl een oproep doen aan lezers, of dat je via Doof.nl wordt doorgeleid naar derde partijen en/of diensten, zoals een gehoortest. Wanneer daarbij gegevens verzameld worden (bijvoorbeeld voor een enquête of onderzoek of om je aan te melden voor een activiteit), zal dit altijd via de middelen van de andere partij verlopen. Op dat moment is Doof.nl dus niet verantwoordelijk voor de gegevens die je daar achterlaat. Wil je weten hoe zo’n andere partij met je gegevens omgaat, dan kun je de privacyverklaring van de betreffende organisatie opvragen.

Columns & interviews
Bij Doof vertellen we graag verhalen. Echte verhalen, gebaseerd op echte ervaringen. Wij laten ook graag zien wie de mensen achter de verhalen zijn. Soms met een foto, altijd met een naam. Wanneer we jou benaderen voor een verhaal zullen we dit nooit publiceren zonder jouw toestemming. Pas als jij je kunt vinden in de tekst, zullen we het plaatsen. We zullen het nooit plaatsen op andere kanalen dan we vooraf hebben afgesproken. Willen we dat wel graag, dan zullen we je daar eerst toestemming voor vragen. Mocht er een moment komen dat je jouw gegeven toch niet meer openbaar wilt hebben, laat het ons dan weten door te bellen, mailen of langs te komen. Dan zullen we zorgen dat je gegevens waar mogelijk van onze media verwijderd worden.

Bronnen
Soms onderhoudt een redacteur contact met een bron om informatie voor een artikel te vergaren. E-mails tussen redacteuren en bronnen worden opgeslagen op de mailserver. De mails op deze server worden maximaal twee jaar bewaard.

Reacties op berichten
Bij Doof.nl heb je de mogelijkheid om direct op een bericht te reageren. Daarbij vragen we je om een naam in te vullen en een mailadres. De naam is zodat andere lezers kunnen zien hoe een eventuele conversatie verloopt. Het mailadres is om ervoor te zorgen dat je een melding ontvangt wanneer er een reactie op jouw bericht is geplaatst. Deze gegevens worden opgeslagen in het CMS (Content Management Systeem). Dit is als het ware de achterkant van de website, waar de artikelen geplaatst worden. Iedereen die toegang heeft tot het CMS (redacteuren en vormgevers) kunnen deze gegevens zien. Wil je de reactie die je geplaatst hebt laten verwijderen dan kun je contact met ons opnemen via redactie@doof.nl of telefonisch 030 30 40 032.

 


 

Tolkcontact-app

Met de Tolkcontact-app kun je bellen met tekst, spraak én beeld via je PC, smartphone, telefoon of tablet. Binnen de Tolkcontact-app kun je kiezen voor verschillende diensten, namelijk: KPN Teletolk, Tolkcontact tolk op afstand en rechtstreeks contact met 112. Indien je gebruik maakt van deze diensten verwerken wij de volgende gegevens:

      • Gegevens van jouw randapparatuur: IP-adres of MAC-adres
      • De gegevens die jij hebt ingevuld in het aanvraagformulier (zie hieronder)
      • Contactgegevens 

Deze gegevens hebben wij nodig vanwege het contract dat we met je sluiten, namelijk om je onze tolkdiensten te bieden. In principe bewaren we deze informatie tot jij besluit dat je dat niet meer wilt. Je kunt dan contact met ons opnemen om op te zeggen en je gegevens te laten verwijderen.

Bepaalde gegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht. Zo zijn wij verplicht om onze fiscale administratie 7 jaar, en in sommige gevallen 10 jaar, te bewaren. Na het leveren van onze dienst, bewaren wij het dossier 7 jaar omdat dit een wettelijke verplichting is voor de zorgverzekering.

Als de dienstverlening om een andere reden wordt beëindigd, zullen we je daarvan op de hoogte brengen. Ook dan zullen we bepaalde gegevens nog moeten bewaren. Alle gegevens die niet bewaard hoeven te worden, zullen na het eindigen van de overeenkomst worden vernietigd.

Aanvraagformulier

Om gebruik te maken van de Tolkcontact-app, kun je ons online aanvraagformulier invullen. Je kunt dit ook door jouw zorgverzekeraar laten doen. In beide gevallen regelt Berengroep het verdere contact met jouw zorgverzekeraar.

Berengroep is gemachtigd om namens de zorgverzekeraars gegevens te verwerken en de software uit te geven mits de aanvragen voldoen aan de door de zorgverzekeraar gehanteerde criteria. Wij vragen jou in het aanvraagformulier ook of je gebruik wil maken van Tolkcontact tolk op afstand. Zie voor meer informatie over deze dienst bovenstaande informatie. Om jouw aanvraag in behandeling te nemen, gebruiken wij de volgende gegevens:

      • Aanhef (meneer of mevrouw)
      • NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats)
      • Geboortedatum
      • BSN-nummer
      • E-mailadres
      • Zorgverzekeraar
      • Polisnummer 

Waarom hebben we deze gegevens nodig?
Deze gegevens hebben wij nodig vanwege de (voorbereiding van de) overeenkomst die we met je sluiten tot het leveren van onze tolkdiensten. Het BSN-nummer mogen wij verwerken omdat wij zo voor jou de gemaakte kosten kunnen declareren bij de zorgverzekering. Maar ook omdat wij fouten willen voorkomen bij de uitwisseling van financiële en medische gegevens. Om in aanmerking te komen voor de vergoeding hebben wij gegevens van jouw zorgverzekeraar nodig.

Wij bewaren deze gegevens zo lang als deze nodig zijn voor de totstandkoming en afronding van de dienstverlening en het contact met de zorgverzekeraar voor de declaratie. Bepaalde gegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht. Zo zijn wij verplicht om onze fiscale administratie 7 jaar, en in sommige gevallen 10 jaar, te bewaren

Tolkcontact tolk op afstand
Met de Tolkcontact-app heb je de mogelijkheid om een tolk op afstand in te zetten. De tolk vertaalt via de online beeldverbinding de gesproken taal naar gebarentaal, en andersom. Dit is handig bij (onverwachte) situaties, zoals een kort gesprek op school, uitleg in een winkel, een doktersbezoek of een kort werkoverleg. Vooraf een afspraak maken is niet nodig. De gebarentolk werkt vanuit ons tolkcentrum in Bilthoven en is direct beschikbaar.

Wil je gebruikmaken van Tolkcontact tolk op afstand, dan heb je de Tolkcontact-app en tolkuren nodig. Tolkuren vraag je aan bij UWV. De abonnementskosten van de app worden vergoed door je zorgverzekering. Om dit in orde te maken, hebben we bepaalde gegevens van je nodig. Welke gegevens dat zijn en waarvoor we deze gegevens gebruiken, lees je onder Tolkcontact-app.

Contact
Je kunt contact met ons opnemen via e-mail of telefoon. Of – wanneer je al gebruikmaakt van de Tolcontact-app – via de optie hiervoor in de app. Eventuele informatie die je ons geeft bij het contact, bewaren tot we denken dat je tevreden bent met onze reactie. Zo kunnen we bij vervolgvragen de informatie er makkelijk bij pakken. Ook kunnen we zo onze klantenservice trainen om nog beter te worden.

 


 

Tolkcontact

Tolkcontact is in Nederland verantwoordelijk voor een deel van de uitvoering van de tolkvoorziening voor dove en slechthorende mensen. Zij doen dit als uitvoerder van het UWV. Als je op zoek bent naar een tolk dan kunnen de medewerkers van Tolkcontact je hierbij helpen. Om je hierbij te kunnen helpen hebben we veel gegevens van je nodig. Deze gegevens worden opgeslagen in jouw dossier tolkcontact. Hierin worden ook al jouw tolkopdrachten administratief verwerkt. En bijgehouden hoeveel tolkuren je nog hebt.

Ben je een tolk gebarentaal of schrijftolk dan maak je ook gebruik van Tolkcontact voor het aannemen van opdrachten of de facturatie van tolkopdrachten.

mijn.tolkcontact.nl
mijn.tolkcontact.nl is een digitale omgeving waar je alles kunt terugvinden over tolkopdrachten, tolkuren en facturen. Iedere tolk die in Nederland werkzaam is en alle tolkgebruikers zijn geregistreerd in mijn.tolkcontact.nl. Ook kun je inloggen met jouw social media-account. Als je je social media-account hebt gekoppeld aan Tolkcontact, dan hoef je in het vervolg niet meer in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord.

 


 

Gezond Gehoor

Tot 2020 verschijnt het magazine Gezond Gehoor 3 keer per jaar. Het blad wordt verzonden aan abonnees, wachtkamers van huisartsen en ziekenhuizen en aan mensen werkzaam in de hoorbranche. Vanaf 2020 verschijnt het magazine nog maar 1 keer per jaar en wordt dan gratis verzonden naar alle bovengenoemde ontvangers.

Abonnees
Wie zich voor 2020 heeft aangemeld als betalende abonnee, heeft hiervoor een aantal gegevens bij ons achtergelaten. Deze gegevens worden gebruikt voor de verzending van het magazine en om het abonnementsgeld te factureren. Hiervoor gebruiken we de volgende gegevens.

      • NAW-gegevens
      • E-mailadres
      • Factuurgegevens 
      • Bedrijfsgegevens (optioneel)

Deze gegevens hebben wij nodig vanwege de (voorbereiding van de) overeenkomst die we met je sluiten tot het leveren van ons magazine. Zolang je een abonnement op Gezond Gehoor hebt, bewaren we je gegevens voor verzending en facturatie. Je adresgegevens worden bewaard in het centrale adressenbestand (voor verzending) en in ons administratiesysteem (voor facturatie).

Wanneer je abonnement wordt beëindigd, worden je gegevens zowel uit het adressenbestand als uit het administratiesysteem verwijderd. Dit gebeurt handmatig. De verwijdering is definitief. Bepaalde gegevens bewaren wij langer in verband met de wettelijke fiscale bewaarplicht. Zo zijn wij verplicht om onze fiscale administratie 7 jaar, en in sommige gevallen 10 jaar, te bewaren.

Advertenties
Bij bieden in Gezond Gehoor en op onze webpagina’s advertenties van derden. Dit doen wij via advertenties, advertorials, enquêtes, berichten in nieuwsbrieven of in banners. Wij vragen altijd de nodige toestemming voordat wij adverteren en zullen je nooit iets toesturen zonder jouw toestemming. Wij doen dit omdat wij hier een gerechtvaardigd marketing belang bij hebben.

 

Werving en selectie van nieuw personeel

Berengroep bewaart gegevens van sollicitanten gedurende de looptijd van de sollicitatieprocedure. Sollicitanten worden hierover bij aanvang geïnformeerd. De sollicitatiegegevens bewaren wij tot maximaal vier weken nadat de functie is vervuld. Wij bewaren deze gegevens, zodat wij nog contact met je kunnen opnemen in het geval de functie binnen de proeftijd opnieuw vrijkomt. Wanneer we op dit moment geen functie kunnen aanbieden, maar verwachten dat er in de nabije toekomst een geschikte functie voor je vrijkomt bij ons, kunnen we – met jouw toestemming – jouw sollicitatiegegevens nog een jaar langer bewaren. Je kunt deze toestemming op elk moment intrekken door ons een e-mail te sturen.

Indien je bij ons komt werken, bewaren wij jouw sollicitatiegegevens in het personeelsdossier. Dit dossier wordt bewaard zolang dit noodzakelijk is.

Let op: Een social media- en Google-onderzoek kan onderdeel zijn van de sollicitatieprocedure. Dit is noodzakelijk om te kunnen waarborgen dat bij het aannemen van nieuw personeel ons imago in stand blijft. Wij zoeken hiervoor op jouw naam op Google, en je eventuele profiel op diverse social media. Dit uiteraard voor zover deze profielen openbaar zijn. Wij zullen je niet vragen om ons toegang te verlenen tot een afgeschermde social media-pagina of een connectie met ons te maken. De resultaten van het onderzoek worden met je besproken.

 

Wij werken alleen samen met partijen die we vertrouwen

We selecteren onze samenwerkingspartners zorgvuldig. Daarbij letten we op de manier waarop systemen beveiligd zijn en werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat geeft ons de zekerheid dat ook als wij even buiten beeld zijn, er zorgvuldig en veilig met gegevens wordt omgegaan. Het kan dus voorkomen dat wij jouw persoonsgegevens aan andere bedrijven of instellingen verstrekken, omdat:

      • Wij hen hebben ingeschakeld om bepaalde gegevens te verwerken.
      • Dat nodig is om de overeenkomst met je uit te voeren
      • Je hier toestemming voor geeft
      • Wij hier een gerechtvaardigd belang bij hebben
      • Wij dat wettelijk verplicht zijn (bijvoorbeeld als de politie dat eist bij een vermoeden van een misdrijf) 

De volgende derden verwerken jouw persoonsgegevens:

      • Onze cookie-dienstverleners (zie hieronder)
      • Onze softwareleveranciers
      • Onze hostingpartij
      • Onze IT-dienstverleners
      • Onze betalingsdienstverlener
      • Derden die vacatures aanbieden op een van onze websites
      • Externe partij die onze nieuwsbrief verstuurt
      • Zorgverzekeraars

 

Cookies

Wij maken op onze websites gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestand dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door jouw browser op de harde schrijf van jouw apparaat wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. In onderstaande tabel staat een overzicht van de cookies die wij gebruiken.

Klik hier voor een overzicht van de cookies die wij gebruiken.

Met andere bedrijven die cookies plaatsen hebben wij afspraken gemaakt over het gebruik van de cookies. Toch hebben wij geen volledige controle op wat zij zelf met de cookies doen. Lees dus ook hun privacyverklaringen.

Functionele en analytische cookies

Wij maken op onze websites gebruik van functionele en analytische cookies. Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het goed werken van een website. Met analytische cookies kunnen we websitebezoek meten. Denk aan het aantal bezoekers en de meest bezochte webpagina’s. Die informatie gebruiken we om onze website te verbeteren. Deze gegevens zijn anoniem. 


We maken op onze websites gebruik van de videoplatforms Youtube en Vixy. Deze diensten gebruiken ook cookies. Met andere bedrijven die cookies plaatsen hebben wij afspraken gemaakt over het gebruik van de cookies. Toch hebben wij geen volledige controle op wat zij zelf met de cookies doen. Lees dus ook hun privacyverklaringen.

Social mediabuttons
Op onze websites zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en Twitter. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk Twitter zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. Wij hebben daar geen invloed op. Lees graag de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van Twitter (welke regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen wat zij met jouw (persoons)gegevens doen die zij via deze cookies verwerken.

De informatie die ze verzamelen wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. De informatie wordt overgebracht naar en door Twitter, Facebook, Google + en LinkedIn opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. LinkedIn, Twitter, Facebook en Google + stellen zich te houden aan de Privacy Shield principes en zijn aangesloten bij het Privacy Shield-programma van het Amerikaanse Ministerie van Handel. Dit houdt in dat er sprake is van een passend beschermingsniveau voor de verwerking van eventuele persoonsgegevens.

Cookies in- en uitschakelen
Je kunt via de browser het plaatsen van cookies uitschakelen, maar sommige opties van onze website werken dan niet goed meer. Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kun je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.

Beveiliging
Beveiliging van persoonsgegevens is voor ons van groot belang. Wij zorgen dat jouw gegevens bij ons goed beveiligd zijn. In 2019 hebben we het ISO27001-certificaat behaald. Er vindt jaarlijks een audit plaats om te controleren of onze informatiebeveiliging nog voldoet aan de door ISO27001 gestelde norm.

We passen de beveiliging steeds aan en letten goed op wat er mis kan gaan. Bij gegevensoverdracht gebruiken wij het zogenaamde SSL-veiligheidssysteem (Secure Socket Layer) in verbinding met een 128/256-Bit-versleuteling. Deze techniek biedt de hoogste veiligheid en wordt daarom bijvoorbeeld ook door banken gebruikt voor gegevensbeveiliging tijdens online bankieren. Dat jouw gegevens versleuteld verzonden worden zie je aan het symbool van een sleutel of gesloten slot in de statusbalk van jouw browser.

Wijzigingen in deze privacy- en cookieverklaring
Wanneer één van onze websites en/of diensten wijzigt, moeten wij natuurlijk ook de privacy- en cookieverklaring aanpassen. Let dus altijd op de datum hierboven en kijk regelmatig of er nieuwe versies zijn.

Jouw rechten
Als je vragen hebt of wilt weten welke persoonsgegevens wij van je hebben, kun je altijd contact met ons opnemen. Zie de contactgegevens hieronder.

Je hebt de volgende rechten:

      • Recht op inzage: je hebt het recht de persoonsgegevens die wij van jou verwerken, in te zien. 
      • Recht op rectificatie: je hebt het recht de persoonsgegevens die wij van jou verwerken, te corrigeren of aan te vullen indien deze onjuist of onvolledig zijn.
      • Recht om je toestemming in te trekken: je kunt jouw toestemming altijd eenvoudig intrekken.
      • Recht van bezwaar: je kunt bezwaar maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens.
      • Recht op verwijdering: je kunt ons verzoeken jouw persoonsgegevens te verwijderen.
      • Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien het technisch mogelijk is, heb je het recht om de persoonsgegevens die wij van je verwerken te laten overdragen naar een derde partij.
      • Recht op beperking van de verwerking: in sommige gevallen kun je verzoeken om het verwerken van jouw persoonsgegevens (al dan niet tijdelijk) te beperken wat betekent dat wij minder gegevens van jou verwerken.

Bij jouw verzoek kunnen wij je vragen om je te identificeren. Wij vragen hiervoor gegevens op om er zeker van te zijn dat je de juiste persoon bent aan wie de persoonsgegevens toebehoren. Afhankelijk van de informatie die we van je hebben, kunnen wij je vragen om dit te doen door het meesturen van een kopie of scan van een geldig legitimatiebewijs. Een veilige manier om een kopie van je legitimatiebewijs te versturen, is met behulp van de KopieID-app van de Rijksoverheid. Belangrijk is in ieder geval dat je je BSN en pasfoto afschermt. De kopie van je legitimatiebewijs wordt vernietigd direct nadat we je verzoek hebben afgehandeld.

Wij zullen in principe binnen 30 dagen aan jouw verzoek voldoen. Deze termijn kan echter worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke rechten van betrokkenen of de complexiteit van het verzoek. Als wij deze termijn verlengen, zullen wij je daarvan tijdig op de hoogte stellen.

Vragen, opmerkingen, klachten, tips
Heb je vragen, opmerkingen, klachten of tips omtrent de gegevensverwerking die Berengroep uitvoert? Dan verzoeken wij u dit kenbaar te maken bij onze privacy officer via privacy@berengroep.nl.

Klacht indienen
Als je vindt dat wij je niet op de juiste manier helpen, dan heb je het recht om een klacht in te dienen bij de privacytoezichthouder. Voor Nederland heet deze de Autoriteit Persoonsgegevens.

Contactgegevens

Informatiebeveiligingscoördinator: Daphne Hilhorst
Privacy officer: Bart Koppens (Promeetec)
Contact over deze privacyverklaring via: privacy@berengroep.nl

Berengroep B.V.
Rembrandtlaan 4
3723 BJ Bilthoven
E-mailadres: info@berengroep.nl
Telefoonnummer: 030-304 00 32
KvK-nummer: 11068314

Redactie Doof.nl
www.doof.nl
redactie@doof.nl
030-304 00 32

Tolkcontact
www.tolkcontact.nl
contact@tolkcontact.nl
030-304 00 38

Redactie Gezond Gehoor
www.gezondgehoor.nl
redactie@gezondgehoor.nl
030-304 00 32