Europese Toegankelijkheidsrichtlijn

De Europese Toegankelijkheidsrichtlijn heeft als doel om de toegankelijkheid van (elektronische) producten en diensten in Europa te bevorderen. Het verplicht bedrijven en (semi)overheden om digitale diensten en producten ook toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dus ook voor mensen met een auditieve beperking.

In Nederland horen meer dan 1,8 miljoen mensen minder goed. Daarnaast ervaart één op de acht mensen boven de 40 jaar gehoorverlies dat hun dagelijks functioneren en werken aanzienlijk belemmert. Een behoorlijke groep dus die – zonder de juiste aanpassingen – niet of minder goed gebruik kan maken van producten en diensten.

De verplichtingen

Digitale toegankelijkheid is niet langer vrijblijvend

Toegankelijkheid is dus geen keuze meer, maar een verplichting. Om de toegankelijkheid voor doven en slechthorenden te bevorderen is het van belang dat de informatie begrijpelijk is en dat auditieve informatie ook op een andere, zintuiglijke manier toegankelijk is. Enkele voorbeelden:

  • Video’s: video’s kunnen toegankelijk worden gemaakt door het toevoegen van ondertiteling en een vertaling in de Nederlandse Gebarentaal. Een vertaling in gebarentaal is geen verplichting, maar verbetert wel de begrijpelijkheid. Het geeft ook de intonatie van het gesproken woord weer. En voor veel dove mensen is niet het Nederlands, maar de Nederlandse Gebarentaal hun moedertaal. Een taal met een eigen grammatica.
 
  • Telefonie: de klantenservice (van bepaalde sectoren) moet toegankelijk zijn via meerdere kanalen. Dus bijvoorbeeld ook e-mail of chat. Maar is e-mail of chat daadwerkelijke een gelijkwaardig alternatief voor telefonie? Een betere oplossing is om de telefonische klantenservice toegankelijk te maken door middel van teksttelefonie (met real-time tekst) of total conversation (de mogelijkheid om tegelijkertijd tekst, beeld en audio te gebruiken).
 
Belangrijk is dat de toegankelijkheid al vanaf de ontwerpfase (dus by design) meegenomen wordt.
 
Wij focussen ons vanzelfsprekend op de toegankelijkheid voor dove en slechthorende mensen, maar de richtlijn is breder dan dat. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie.

Eenvoudig geregeld

Toegankelijke dienstverlening voor doven en slechthorenden hoeft niet moeilijk te zijn. Met onze ruim 20 jaar ervaring ben je bij Berengroep aan het juiste adres.

Neem een kijkje bij onze diensten of neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

Gratis adviesgesprek

Vul dit formulier in, dan nemen we contact met je op voor een vrijblijvend adviesgesprek.